• تـازه هـا
  • آموزش قرآن
  • پربازدید

حکمت 83 نهج البلاغه

لِرَجُل أَفْرَطَ فِي الثَّنَاءِ عَلَيْهِ، وَكَانَ لَهُ

بیشتر...

ازدواج با مشرکان ممنوع است

شرح آیه 221 سوره مبارکه بقره

221- وَلَا تَنكِحُوا

بیشتر...

تفسیر قرآن کریم آیت الله العظمی مکارم شیرازی –

بسم الله الرحمن الرحیم

در سلسله مطالب روزانه که توسط

بیشتر...

سرانجام قارون

شرح آیات 79 لغایت 82 سوره مبارکه القصص

79فَخَرَجَ عَلى

بیشتر...

خطبه هشتاد و هشت،بخش اول

 

أمَّا بَعْدُ، فَإِنَّ اللهَ لَمْ یَقْصِمْ[یفصم]

بیشتر...

آمار بازدید

-
بازدید امروز
بازدید دیروز
کل بازدیدها
40146
131976
143508213
امروز دوشنبه, 26 شهریور 1403
اوقات شرعی

چرایی آموزش و درک مفاهیم قرآن

حجت‌الاسلام سعید خادمی، عضو هسته علمی مؤسسه کلامی احیا همدان در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، به چرایی آموزش قرآن و درک مفاهیم آن پرداخت و اظهار کرد: ما هر آنچه که داریم از قرآن کریم است، احترام به والدین، احترام به همسر، احترام به اقوام، اهمیت دادن به تربیت فرزند، امید داشتن، صبر، توحید و داشتن دین و معنویت همه این‌ها موضوعاتی اساسی در زندگی هستند که در این کتاب آسمانی به آنها پرداخته شده است. 

قرآن کریم برنامه زندگی را برای انسان بیان می‌کند، اگر ما در پی درک مفاهیم قرآن هستیم به این دلیل است که هر یک از موضوعات ذکر شده در قرآن، در زندگی انسان مؤثر است و این قرآن است که صحیح‌ترین راه را به انسان نشان می‌دهد. 

معنویتی که در جامعه می‌بینیم و فاکتورهایی همچون احترام به والدین‌، امید به آینده و احترام به همسر و... همگی مرهون توجه به قرآن است. حتی اگر در جوامعی همچون یهودیت هم معنویتی وجود دارد مرهون توجه به دین است. 

در سرگذشت جوامع غربی دیده‌ایم برای کسانی که دین را کنار گذاشتند مشکلات روحی و روانی ایجاد و خانواده‌های بسیاری متلاشی شد. در بین مردم جامعه رحم و مروت از بین رفت و آن جوامع به شدت آثار دوری از معنویت را دیدند و اکنون کم کم در حال بازگشت به دین و معنویت هستند، به‌طوری که در کتاب سراب معنویت میلتون، محقق و جامعه‌شناس آمریکایی بیان کرده که بیش از دو فرقه معنویت‌گرا در آمریکا و بیش از دو هزار فرقه معنویت‌جو در کشورهای اروپایی ایجاد شده و روز به روز به تعداد آنها افزوده می‌شود، چراکه آنها تجربه کردند که دوری از معنویت تا چه میزان به جامعه آنها آسیب زده است. 

بنابراین اگر بخواهیم زندگی ما دوام داشته باشد و راه سعادت را پیش بگیریم باید به آموزه‌های قرآن توجه کنیم. برخی تصور می‌کنند که قرآن برای آباد کردن آخرت انسان نازل شده است در حالی که اصل و اساس نزول قرآن برای سعادتمند کردن انسان در دنیاست و برنامه درست زندگی را در دنیا به انسان نشان می‌دهد تا با طی مسیر درست، آخرت انسان نیز آباد شود. 

خداوند می‌فرماید: «إِنَّ هٰذَا الْقُرْآنَ يَهْدِي لِلَّتِي هِيَ أَقْوَمُ...، قرآن کریم انسان را به استوارترین راه هدایت می‌کند» و در روایتی از امام صادق(ع) آمده است: کسی که در دین وارد شده با حرف و صحبت مردم، با همین صحبت و حرف مردم از دین خارج می‌شود، اما اگر کسی دین را با کتاب الهی یاد گرفته باشد، کوه پایداری خود را از دست می‌دهد، اما این شخص پایداری خود را بر کتاب سنت و دین از دست نخواهد داد. 

بنابراین کسی که دین خود را از کتاب الهی گرفته باشد از کوه هم استوارتر است. بر همین اساس باید عقاید، احکام و همه امور زندگی خود را از قرآن و سنت پیامبر(ص) دریافت کنیم. از همین رو امام علی(ع) در آخرین لحظات عمر خود فرمودند: «قسم به خدا قسم به خدا در قرآن» که بیان دو بار قسم به خداوند نشان از تأکید و اهمیت موضوع است که انسان‌ها را به سمت قرآن هدایت می‌کند. 

قرآن هم برای انسان‌ها در بعد فردی مفید است و هم در بعد اجتماعی اهمیت دارد تا برنامه زندگی را براساس قرآن بچینیم و سعادت دنیا و آخرت را برای خود رقم بزنیم‌. 

چرا قرآن کتاب جاودانه‌ای برای تمام عصرها و دوران‌هاست؟

تا وقتی انسان در این دنیا زندگی می‌کند ممکن است دچار گمراهی، فسق و فجور شود و این مریضی‌ها ممکن است برای همه انسان‌ها پیش بیاید، قرآن انسان را از این مریضی‌ها نجات می‌دهد و دور می‌کند. بنابراین مریضی کفر، گمراهی، فسق و فجور ممکن است پیش بیاید، قرآن کریم درمان درد این بیماری‌هاست و مانع این گمراهی‌ها و دردها خواهد شد. امام علی(ع) می‌فرمایند: «دانش آینده، اخبار گذشته، درمان دردهایتان و نظم میان شما قرآن است.»

همچنین رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: «القرآن هدی من الضلاله» قرآن کریم مایه هدایت انسان از گمراهی‌هاست، بنابراین تا زمانی که برای انسان زمینه‌های گمراهی وجود دارد قرآن نیز باید باشد تا انسان را از گمراهی نجات دهد، چراکه این قرآن است که انسان را از لغزش‌ها دور می‌کند و بینش لازم را به انسان می‌دهد.

امام علی(ع) می‌فرماید: پس درمان دردهای خود را از قرآن بخواهید و در سختی‌ها از قرآن یاری بطلبید که در قرآن درمان سخت‌ترین بیماری‌هاست.

aparat aparat telegram instagram این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید instagram instagram

فروشگاه و معرفی آثار استاد دکترمحمد علی انصاری