• تـازه هـا
  • آموزش قرآن
  • پربازدید

آنها که در جهاد شرکت نکردند

شرح آیات 162 و 163 سوره مبارکه آل عمران

162- أَفَمَنِ

بیشتر...

معبودهاى مرده و فاقد شعور!

شرح آیات 19 لغایت 23 سوره مبارکه نحل

19وَ اللّهُ یَعْلَمُ

بیشتر...

اگر مى توانید از مرزهاى آسمانها بگذرید!

شرح آیات 31 تا 36 سوره مبارمه الرحمن

31سَنَفْرُغُ لَکُمْ

بیشتر...

شناخت و بررسی صورت های مختلف غرور،مرحوم آیت الله

دریافت فایل صوتی

حجم: 3.5 MB

زمان: 30 دقیقه

بیشتر...

قرآن و بازتاب تربیتی روابط چهارگانه انسان

در این مقاله روابط چهارگانه انسان و بازتاب تربیتی متقابل

بیشتر...

آمار بازدید

-
بازدید امروز
بازدید دیروز
کل بازدیدها
40066
131976
143507813
امروز دوشنبه, 26 شهریور 1403
اوقات شرعی

تمثیل در بیان سرانجام نعمت‌های دنیوی

یکی از درونمایه‌های مکرر قرآن داستان بودن و نبودن است. جوانی هست و آنگاه نیست، ثروت هست و ناگاه نیست. چراگاه به بارانی سبز و خرم می‌شود و به بادی سرد، خشک و سیاه می‌گردد و این داستان بارها و بارها در قرآن با تمثیلات زیبا و موثر آمده است.

 
۳۶۵ روز در صحبت قرآن، نوشته استاد حسین محی‌الدین الهی قمشه‌ای، کتاب چهارم از مجموعه کتاب‌های جوانان و فرهنگ جهانی است. این مجموعه با هدف شناساندن فرهنگ و ادبیات به جوانان اولین بار سال ۱۳۹۰ به همت نشر سخن تدوین و منتشر شده است.
 
 
کتاب «۳۶۵ روز در صحبت قرآن» ۳۶۵ قطعه کوتاه و بلند از قرآن برای آشنایی جوانان با تعلیمات فراگیر قرآن انتخاب شده و کوشش شده است که این گنجینه تصویری از ابعاد گوناگون کلام آسمانی برای مخاطب ترسیم کند.
 
 
این کتاب، تفسیر در معنی اصطلاحی کلمه مانند تفاسیری چون کشاف و مجمع البیان و امثال آن نیست، بلکه بیشتر انعکاسی از کتاب وحی در ادب عرفانی فارسی و اسلامی است و نگاهی دارد به قرآن از دیدگاه ادبی، زیباشناسی و اخلاقی، اجتماعی و عرفانی.
 
گروه اندیشه ایکنا به منظور بهره‌مندی مخاطبان خود از این گنجینه قرآنی و ادبی اقدام به انتشار قطعه‌هایی از کتاب «در صحبت قرآن» کرده است. سیصد و شصت و پنجمین قسمت از تحفه این کتاب با عنوان «در صحبت قرآن تمثیل در بیان سرانجام نعمت‌های دنیوی» تقدیم مخاطبان گرامی می‌شود.
 
 
أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَنْ تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِنْ نَخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِنْ كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاءُ فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ ﴿۲۶۶بقره﴾
 
آیا هیچ یک از شما دوست می‌دارد که او را باغی باشد از خرما و انگور و در آن باغ نهرها جاری باشد وهمه گونه میوه‌ها و ثمرات از آن حاصل آید و در این حال او را زمان کهنسالی در رسد و او را فرزندانی ضعیف و ناتوان باشد پس به ناگاه آن باغ را گردبادی سخت فرا رسد که در آن آتشی باشد و آن آتش درگیر(و همه باغ را بسوزاند) بدین گونه خداوند برای شما آیات و نشان‌های حکمت خود را بیان می‌کند، باشد که در آن اندیشه کنید.
 
یکی از درونمایه‌های مکرر قرآن داستان بودن و نبودن است: جوانی هست و آنگاه نیست، ثروت هست و ناگاه نیست. چراگاه به بارانی سبز و خرم می‌شود و به بادی سرد، خشک و سیاه می‌گردد و این داستان بارها و بارها در قرآن با تمثیلات زیبا و موثر آمده است و پیام کلی این گونه تمثیلات بیدار کردن انسان‌ها به عواقب کارها و بهره گرفتن از هر چیز است.
 
در این آیه صنعتی هست از صنایع ادبی که به آن تتمیم گویند و آن این است که شخص سخنی را اول به اجمال بگوید و سپس با افزون کلمات دیگر ابهامات ذهن خواننده را برطرف کند. در اینجا تمثیل بدیعی است که خداوند از یک باغ نقش کرده و سپس آن باغ را با طوفان سهمگینی به نابودی سپرده است و آن تمثیل لذت‌ها و نعمت‌های دنیوی است که آدمیان بدان دل خوش دارند اما به ناگاه روزگار آن را از کفشان می‌رباید. در این آیه خداوند برای ایجاد نهایت تاثیر در دل خواننده، تنظیم کلام را چنان فرموده است که وقتی باغ از دست می‌رود نهایت نومیدی و حسرت در دل ایجاد می‌شود. اگر خداوند چنین می‌فرمود که «آیا هیچ یک از شما دوست می‌دارد که باغی داشته باشد که آن باغ نابود شود» چندان تاثیری در دل خواننده نمی‌کرد، زیرا شنونده نمی‌دانست که چه باغی است و چگونه نابود می‌شود، اما می‌بینیم که آهسته آهسته باغ را با هر کلمه بیش از پیش می‌آراید و می‌فرماید: «آیا هیچ یک از شما دوست می‌دارد باغی داشته باشد از نخل و انگور» و این مایه کمال باغ است. بعد می‌افزاید که در زیر درختان آن باغ نهرها جاری است و این بر جاذبه باغ می‌افزاید و باز می‌فرماید که «در آن باغ انواع مختلف میوه‌ها نیز وجود دارد» و در اینجا باغ به کمال می‌رسد و خواننده درمی‌یابد که با چه باغی روبه‌روست. 
 
بعد ناگهان می‌فرماید: آیا هیچ یک از شما دوست دارد که چنین باغی داشته باشد و او را سن کهنسالی در رسد؟ اگر خداوند بدین مقدار اکتفا کرده بود شخص با خود می‌گفت «باکی نیست. کهنسالی می‌آید و به دنبال آن مرگ و جای نگرانی نیست. باغ را می‌گذارم و می‌روم» اما خداوند می‌فرماید او به کهنسالی می‌رسد و او را فرزندانی است. باز در اینجا ممکن است فکر کند که آن فرزندان ممکن است رشید و بالغ باشند و بعد از او متولی باغ خواهند شد.
 
 به همین جهت می‌فرماید «او را کهنسالی در رسد و فرزندانی ضعیف و خُرد باشد» آنگاه ضربه نهایی را می‌زند که در این حال با سن پیری و فرزندان خرد و آن باغ پرنعمت ناگهان طوفان سردی در می‌رسد. باز شخص ممکن است فکر کند که آن طوفان بالاخره می‌گذرد و اگر چه زیانی به باغ می‌رساند ولی به هر حال باغ برجاست. به همین جهت می‌افزاید که در آن طوفان سرد آتشی و صاعقه‌ای است. در اینجا شخص بیش از پیش می‌ترسد اما هنوز می‌تواند با خود بیندیشد که ممکن است صاعقه بیاید اما در نگیرد و باغ را به آتش نکشد. به همین جهت کلمه «فاحترقت» یعنی «پس آن را به آتش می‌کشد» اضافه می‌شود و می‌بینیم که موثرترین تصویر را از باغ و آنگاه نابودی آن و آه و حسرت صاحب آن را ارائه کرده است. و در پایان می‌فرماید: «خداوند بدین گونه و بدین روش آیات خود را بیان می‌فرماید، باشد که در آن اندیشه کنید» 
 
در هر یک از ابیات زیر به نعمتی و زوال آن به زیبایی اشاره شده است: 
 
ذخیره‌ای بنه از رنگ و بوی فصل بهار
که می‌رسند ز ره رهزنان بهمن و دی (حافظ) 
 
گلی است خرم و خندان و تازه و خوشبوی
ولی امید بقایش چنانکه دانی، نیست (سعدی) 
 
دیر و زود این شکل و شخص نازنین
خاک خواهد گشتن و خاکش غبار (سعدی) 
 
شاهدی کز عشق او عالم گریست
عالمش می‌راند از خود جرم چیست 
جرمش آنکه زیور عاریه بست 
کرد دعوی کاین حلل ملک من است (مثنوی) 
 
در غزل زیر حافظ نوعی صنعت تتمیم به کار برده که به تدریج شکوه و عظمت واقعه را پیش چشم مجسم می‌کند آنگاه نتیجه می‌گیرد. 
 
زلف آشفته و خوی کرده و خندان لب و مست
پیرهن چاک و غزلخوان و صراحی دردست
نرگسش عربده‌جوی و لبش افسوس کنان
نیمه شب یار به بالین من آمد بنشست 
سر فراگوش من آورد و به آواز حزین
گفت ای عاشق شوریده من خوابت هست 
عاشقی را که چنین باده شبگیر دهند
کافر عشق بود گر نشود باده پرست.

aparat aparat telegram instagram این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید instagram instagram

فروشگاه و معرفی آثار استاد دکترمحمد علی انصاری