• تـازه هـا
  • آموزش قرآن
  • پربازدید

تفسیر سوره مبارکه حدید، بخش پایانی، حجت الاسلام

شرح آیات 19 لغایت 29 سوره مبارکه حدید

جلسه 1

جلسه 2

جلسه

بیشتر...

شرح خطبه 21 و 22 نهج البلاغه،استاددکتر محمدعلی

دریافت فایل صوتی

حجم: 14 MB

زمان: 60 دقیقه

بیشتر...

تفسیر آیاتی از سوره مبارکه مائده،آیت الله مکارم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى

بیشتر...

سوره ی اعراف آیات 16 تا 19،آیت الله جوادی

دریافت فایل صوتی

حجم: 18 MB

زمان: 40 دقیقه

بیشتر...

الگوهای انسانی، آیت الله مکارم شیرازی

دریافت فایل

حجم: 5 MB

زمان: 47 دقیقه

بیشتر...

آمار بازدید

-
بازدید امروز
بازدید دیروز
کل بازدیدها
40011
131976
143507538
امروز دوشنبه, 26 شهریور 1403
اوقات شرعی

از تمرکز بر روی مسائل راهبردی در ۳ سال اخیر تا پیوند مسائل روز با قرآن

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم با اشاره به برخی اقدامات صورت گرفته از طرف این کمیسیون و معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد گفت: موردی که امیدواریم در آینده شاهد اجرای آن باشیم، پیوند مسائل و رویدادهای روز کشور و دنیا با قرآن است.

به گزارش خبرنگار ایکنا، برنامه افق رادیو قرآن امروز سیزدهم مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و حسین سلیمانی، مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم و با موضوع بررسی فعالیت‌های این کمیسیون به روی امواج این شبکه رادیویی رفت.

حسین سلیمانی، در ابتدای این برنامه که به بررسی اقدامات سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم اختصاص یافت، به بیان جزئیات سامانه سمات به عنوان یکی از اقداماتی که در سند کمیسیون تبلیغ و ترویج نیز به آن اشاره شده است، پرداخت و گفت: این سامانه از ابتدا با رویکرد رصد هوشمند فعالیت‌های قرآنی شکل گرفت، از سال ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ که شیوه پیگیری فعالیت‌های قرآنی تغییر کرد، این سامانه تا حدودی بلا استفاده ماند.

فعالیت مجدد سامانه سمات پس از چند سال غیر فعال بودن

وی با اشاره به اینکه حدود دو سال طول کشید تا این سامانه طراحی شود، افزود: با حضور دبیر جدید شورای توسعه فرهنگ قرآنی مقرر شده است این سامانه مجدد زیر بار فعالیت برود. سامانه سمات به نحوی طراحی شده است که در لحظه می‌توان آخرین تغییرات و پیشرفت برنامه‌های ذیل اسناد راهبردی شورای توسعه را رصد کرد.

سلیمانی با اشاره به اینکه فاز اول این سامانه ویژه فعالیت‌های تبلیغی و ترویج طراحی شد، تصریح کرد: در فاز دوم تمامی کمیسیون‌های شورای توسعه فرهنگ قرآنی امکان استفاده از آن را خواهند داشت. در این فاز هر کدام از کمیسیون‌ها دسترسی‌های خاص و منحصر خودشان را دارند. 

مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن بیان کرد: فراخوانی که اخیراً از سوی دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد دریافت طرح‌، برنامه و ایده اعلام شده است، بر بستر سامانه سمات خواهد بود و مخاطبان این فراخوان طرح و برنامه‌های خود را به این سامانه ارسال خواهند کرد. 

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه شبیر فیروزیان، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت تلفنی به بیان نکاتی درخصوص فعالیت‌های در دست اقدام کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم پرداخت. 

تمرکز بر روی مسائل راهبردی در سه سال اخیر 

وی گفت: در سه سال اخیر و در دولت آیت‌الله شهید رئیسی تمرکز کمیسیون تبلیغ و ترویج و معاونت قرآن و عترت بر روی چند نقطه کانونی بوده که این نقاط کانونی مسائل راهبردی حوزه قرآن هستند و بخشی از آن‌ها انجام شده یا در حال انجام است.

فیروزیان با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار با اهمیت برای ما حوزه کودک و تولید انیمیشن‌های قرآنی در این حوزه بوده است، گفت: یکی از حلقه‌های مفقوده در مسئله ترویجِ حفظ قرآن کریم، کمبود فعالیت تبلیغی و ترویجی به معنی ایجاد انگیزه در بین نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها برای فرستادن فرزندانشان به سمت حفظ قرآن بوده است. این کار نیازمند تولید کارهایی از جنس انیمیشن‌های جذاب دینی و قرآنی است. 

تولید انیمیشن قرآنی 

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: یکی از کارهای خوب ما تولید همین انیمیشن‌ بوده است، در این رابطه جلساتی با حضور اساتید حوزه‌های مختلف از حفظ قرآن تا موضوعات هنری برگزار شد. به حدی این جلسات پُربار بود که به دوستان توصیه کردم تبدیل به یک کتاب شود. کارهای مربوط به پیش تولید و تولید این انیمیشن در حال انجام است، تأمین اعتبار انجام شده و فیلمنامه نیز نوشته شده است. 

دبیر کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن یکی دیگر از فعالیت‌های صورت گرفته در این دوره را حمایت از خانه‌هایِ خلاقِ قرآنی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر دنیا به سمتی می‌رود که باید با ایده‌پردازی و خلاقیت‌های نوآورانه فعالیت‌ها را پیش ببریم. مسئله هوش مصنوعی و چگونگی دخالت دادن آن در امر ترویج قرآن کریم مسئله دیگری است که کارهایی را در این زمینه شروع کرده‌ایم اما با ایده‌آل فاصله داریم. 

آرزوی معاون قرآنی وزیر ارشاد 

فیروزیان با اشاره به اینکه یکی از آرزوهای من این بود که ظرف همین یک سال آینده حداقل یک رویداد با موضوع هوش مصنوعی و قرآن برگزار کنیم، گفت: بخشی از این ایده در نمایشگاه قرآن شروع شد، در بازدیدی که رئیس جمهورِ شهید از نمایشگاه قرآن به عمل آوردند، از این بخش خیلی استقبال و بر گسترش فعالیت‌ها در این حوزه تأکید کردند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: مسئله دیگر که بسیار مهم بود، بحث ترویج جلسات خانگی قرآن است. در همین راستا در کمیسیون تبلیغ و ترویج، حمایت از برنامه‌ها و ایده‌هایی که به ترویج جلسات خانگی قرآن کریم بینجامد را در دستور کار قرار دادیم. 

وی بیان کرد: نکته‌ای که خیلی دوست داشتیم، انجام شود و امیدواریم در آینده انجام شود، پیوند مسائل و رویدادهای روز کشور و دنیا با قرآن است. در قرآن کریم مسائل زیادی مانند مسئله غزه وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را از طریق فعالیت‌های هنری تعریف کنیم. به اذعان همه کارشناسان امور دینی و بین‌المللی مقاومت عجیبی که مردم غزه انجام می‌دهند، مرهون پیوند آنها با آیات قرآن است. ما باید این را به تصویر بکشیم با بیان لسانی مسائل مسئله خیلی تفهیم نمی‌شود، بلکه باید این موضوع از سوی هنرمندان به تصویر کشیده شود. امیدوارم بتوانیم در آینده هم این مسئله را پیش ببریم و ادای دینی به مردم غزه داشته باشیم.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این برنامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی که از اواسط برنامه به جمع مهمانان اضافه شد نیز به بیان نکاتی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه فعالیت مؤسسات مردمی در حوزه قرآن تنها بخشی از فعالیت‌های مردمی در کشور است، گفت: در حال حاضر در کشور حدود ۸۰ هزار مسجد داریم، این در حالی است که سه سال پیاپی مقام معظم رهبری بر این نکته که هر مسجد یک پایگاه قرآنی باشد تأکید می‌کنند، علاوه بر آن مؤسسات، این مساجد نیز به صورت مردمی می‎‌توانند فعال شوند. علاوه بر این یکی دیگر از توقعات مقام معظم رهبری احیای جلسات خانگی قرآن کریم بوده است. اگر بخواهیم در هر محله ۱۰ جلسه قرآن شناسایی کنیم، باید ۱۰۰ هزار جلسه قرآن داشته باشیم، البته این تعداد جلسه هم در کشور هست، در همین مدت کوتاه قریب به ۲۵ هزار جلسه قرآن کریم به صورت خوداظهاری ثبت شده است. 

پرداختن به مؤسسات، یک‌صدم کار مردمی در حوزه قرآن است 

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأکید کرد: بخش مردمی پهنه بسیار گسترده‌ای است که تنها یکی از آن‌ها مؤسسات قرآنی است. اگر روزی بخواهیم همه قوای خود را برای تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن، ۱۵ میلیون مأنوس با قرآن و دیگر توقعات قرآنی مقام معظم رهبری فعال کنیم، جا برای کار مردمی بسیار فراتر از این است. در حوزه قرآن کریم اگر به معنای واقعی کلمه بخواهیم بخش مردمی تقویت شود، پرداختن به مؤسسات و اتحادیه تنها یک صدم از آن کاری خواهد بود که می‌توانیم در دستور کارمان قرار دهیم. 

حسینی در برنامه افق در پاسخ به سؤالی در مورد چگونگی تبدیل کردن انس با قرآن به گفتمان گفت: در این زمینه سند راهبردی فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم چه در بخش اهداف و چه در بخش گسترش گفتمان قرآنی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر امروز می‌بینیم بدون حمایت دولت‌ها درصد قابل توجهی از مردم فرزندان خود را به سمت کلاس‌های آموزش زبان و هنر و ورزش و ... می‌فرستند به این دلیل است که این نیاز در جامعه و خانواده ایجاد شده است. 

قائم‌مقام رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی تصریح کرد: به همین موضوع عزاداری امام حسین(ع) در محرم نگاه کنید که چگونه مردم حاضر هستند جان و مال و همه چیز خود را فدای سیدالشهدا(ع) کنند، مگر همین امام حسین(ع) برای قرآن قیام نکرد؟ اما چرا ۷۰ درصد موقوفات کشور مربوط به امام حسین(ع) است در حالی که قرآن بین دو و سه درصد بوده است. به این خاطر است که در حوزه محرم، فرهنگ‌سازی به خوبی صورت گرفته است. 

حسینی افزود: اگر دستگاه‌های دولتی به جای تصدی‌گری‌ و رقیب مردم در آموزش و تبلیغ و ترویج قرآن کریم، فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی می‌کردند، وضعیت بهتری برقرار بود. 

گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن کاری یک شب نیست

بر اساس گزارش ایکنا حسین سلیمانی، مدیرکل کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم نیز در مورد گفتمان‌سازی در حوزه قرآن کریم گفت: موضوع گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن کاری یک شب نیست. وقتی موضوع امام حسین(ع) را بررسی کنید، می‌بینید مسیری بوده که طی چند صد سال شکل گرفته و مربوط به یک سال و دو سال نیست، در حوزه قرآن کریم هم باید همینقدر کار کرد. اینکه فکر کنیم در کوتاه‌مدت می‌توان مردم را به قرآن کریم علاقه‌مند کرد، امکان ندارد. 

برنامه‌های مشابه محفل بیشتر تولید شود

سلیمانی در ادامه به تأثیری که برنامه تلویزیونی محفل در دو سال اخیر در حوزه فرهنگ‌سازی قرآن کریم داشته است، اشاره و اظهار کرد: با یک برنامه کاری از پیش نمی‌رود، باید پنج برنامه دیگر مانند محفل داشته باشیم، در این راستا در کمیسیون اقداماتی شده است که یکی از آن‌ها تولید یک انیمیشن قرآنی به نام کتیبه است. کارهای مربوط به تولید این انیمیشن پنج قسمتی انجام شده است. 

به گزارش ایکنا حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی به تغییر دولت و معرفی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و اظهار کرد: من گمان می‌کنم معاون قرآنی وزیر ارشاد که دبیر کمیسیون بزرگ تبلیغ و ترویج است، چند ماه از وقت خود را در طول سال صرف نمایشگاه قرآن می‌کند. اگر بتوانیم یک جایگاه فرااجرایی برای کمیسیون در نظر بگیریم و به نوعی اولویت‌بندی‌هایی هم صورت گیرد، می‌توانیم کار را پیش ببریم. 

مشکل اسناد، اجرایی نشدن آن‌هاست

وی افزود: آنچه باعث می‌شود نتوانیم در این جهات گام‌های مؤثر برداریم، این است که به کارهای غیر اولویت‌دار می‌پردازیم. به حدی به این فعالیت‌ها مشغول هستیم و به اجرای برخی از برنامه‌ها در حوزه حفظ و مسابقات و ... مشغول هستیم که گاهی همدیگر را خنثی می‌کنند. اینجا باید سیاستگذاری شود تا ده‌ها نرم‌افزار و سکو و جایگاه اتفاق بیفتد.

حسینی با اشاره به اینکه سند راهبری توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی خیلی خوب تنظیم شده است، گفت: مشکل ما این است که این اسناد به خوبی اجرا نمی‌شوند.

aparat aparat telegram instagram این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید instagram instagram

فروشگاه و معرفی آثار استاد دکترمحمد علی انصاری